Respectvol Campagnevoeren

Hoe voer je respectvol campagne voor een goed doel, als stereotiepe beelden van leed nog altijd het meeste geld opleveren? Samen met Mama Cash gaan wij voor donaties zonder ‘poverty porn’. Hoe dat eruitziet? We geven vier tips.

Campagnes van ngo’s en andere hulporganisaties hangen aan elkaar van medelijden en slachtofferschap, bedoeld om de ‘witte redders’ tot doneren aan te zetten. Dat schreef universitair docent Postkoloniale Mediastudies Emiel Martens afgelopen zomer op OneWorld. In de ergste campagnes zie je ‘geen mensen, maar slechts lichamen, lijdzame en uitgemergelde lichamen’, zei hij in een latere podcast over ‘poverty porn’. Het artikel circuleerde wekenlang op de communicatie-afdelingen van de bewuste ngo’s.

One World

Zo ook bij Heifer. “We denken dat wij al veel ‘goed doen’, we laten zien wat de projectdeelnemers zelf doen en zetten hen krachtig neer”, aldus Goossen Hoenders, directeur van Heifer Nederland. “Maar na het lezen van het artikel ontstond de behoefte om de campagnematerialen nog eens onder de loep te nemen. Doen we het echt goed of denken we dat alleen?” Lees het artikel verder op OneWorld.nl.