In Sitamarhi, Bihar, vlak bij de grens met Nepal, is landbouw allesbehalve makkelijk. Jaarlijkse overstromingen verwoesten oogsten, tussenhandelaren drukken de prijzen en vrouwen hebben vaak geen toegang tot geld of technologie. Toch zetten zij nu een grote stap vooruit met de Diyamaati Farmer Producer Company (FPC).
In twee jaar tijd 1.600 leden
Deze coöperatie werd in 2023 opgericht en telt inmiddels meer dan 1.600 leden, waaronder vooral vrouwelijke boeren. Samen kopen ze zaaigoed en meststoffen in, verkopen ze hun producten en krijgen ze trainingen en toegang tot overheidsprogramma’s. Dat zorgt voor hogere inkomens en meer zekerheid.
Geitenvoer landelijk verkocht
Een mooi voorbeeld is Damadar Dana, een merk geitenvoer dat nu landelijk verkocht wordt via IndiaMART, een van de grootste B2B e-commerceplatforms in India. Voor vrouwen die eerder nauwelijks toegang hadden tot digitale middelen, is deze online verkoop een grote doorbraak. Het zorgt voor meer klanten, meer inkomen én meer zelfvertrouwen.

Voorbereiden op de toekomst
De winst investeren ze opnieuw in machines, trainingen en financiering voor leden. De vrouwen willen hun activiteiten gaan uitbreiden naar nieuwe markten en werken aan voorzieningen zoals trainingsruimtes, een opslagfaciliteit en een fabriek voor voerproductie.
De coöperatie zet ook in op slimme landbouwmethoden die de bodem verbeteren, het water beschermen en boeren helpen om beter om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering, zoals overstromingen. Door betere zaden te gebruiken en meer verschillende gewassen te telen, hebben deze vrouwen en hun gezinnen nu gezonder eten, een beter inkomen en meer zekerheid.
